Σελίδες ΕΙΚΟΝΕΣ

Το νέο απόκτημα της Υ.Π.Α

Το νέο απόκτημα της Υ.Π.Α

Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

Παραδίδουν τα αεροδρόμια σε εταιρείες ΚΟΜΜΑΤΑ, ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΕΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΡΟΕΞΟΦΛΟΥΝ ΟΤΙ ΘΑ ΕΧΕΙ ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΤΕΛΙΚΑ ΠΙΟ ΑΚΡΙΒΕΣ

ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ στους ιδιώτες τεράστιων εσόδων από την εμπορική εκμετάλλευση του ελληνικού εναέριου χώρου δρομολογεί η υπερψήφιση του νομοσχεδίου για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ενώ ανοίγει το δρόμο και για παραχώρηση της εκμετάλλευσης όλων των αεροδρομίων της χώρας σε κοινοπραξίες ξένων και εγχώριων ομίλων.
Επί της ουσίας, η κυβέρνηση προσκαλεί ισχυρά επιχειρηματικά σχήματα να μοιραστούν μια τεράστια «πίτα» που αποτελείται από:
* Τα σημερινά και μελλοντικά έσοδα από την εμπορική εκμετάλλευση 39 συνολικά περιφερειακών αεροδρομίων.
* Τη διαχείριση των μετακινήσεων περισσότερων από 40 εκατ. επιβατών που διακινούνται από τα αεροδρόμια της χώρας μέσω 450.000 πτήσεων το χρόνο (στοιχεία ΥΠΑ 2009).
* Τη διαχείριση έργων συνολικού προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, που είναι απαραίτητα για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας (έργα 1 δισ. ευρώ αφορούν τον αερολιμένα «Μακεδονία» της Θεσ/νίκης).
* 350 εκατ. ευρώ που αφορούν στις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης (handling), αλλά και έσοδα από τα τέλη ανάπτυξης αεροδρομίων (το γνωστό σπατόσημο) τα οποία σήμερα ξεπερνούν τα 220 εκατ.ευρώ.
Αν και το νομοσχέδιο έφερε τον τίτλο «Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις», το «ψητό» βρισκόταν (ως συνήθως) στις «άλλες διατάξεις». Εκεί, προβλέπεται ουσιαστικά η πλήρης ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, με μόνη εξαίρεση το γεγονός ότι η ιδιοκτησία τους παραμένει στον έλεγχο του Δημοσίου.
Η κυβέρνηση επιχειρεί να εμφανίσει ως μονόδρομο την παραχώρηση των αεροδρομίων σε ιδιώτες επικαλούμενη την ανάγκη να βρεθούν άμεσα τα απαραίτητα κεφάλαια για τον εκσυγχρονισμό τους. Ταυτόχρονα, υποστηρίζει ότι θα γίνουν πιο ανταγωνιστικά αφού οι ιδιώτες που θα τα αναλάβουν θα έχουν κάθε λόγο να τα διατηρούν φθηνά για να προσελκύουν αεροπορικές εταιρείες.
Στον αντίποδα, ωστόσο, κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης (ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ), φορείς και επιχειρηματίες του τουρισμού, ακόμα και η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή της Βουλής προεξοφλούν ότι τα αεροδρόμια που θα παραχωρηθούν σε ιδιωτικά σχήματα σύμφωνα με το μοντέλο του αεροδρομίου των Σπάτων θα γίνουν πιο ακριβά. Οπως συνέβη και με το «Ελ. Βενιζέλος».
Ετσι, λένε, όχι μόνο δεν θα ωφεληθούν αλλά, αντίθετα, θα πληγούν ο ελληνικός τουρισμός (το 80%-85% των ξένων επισκεπτών φθάνουν με αεροπλάνο), η τοπική οικονομία των περιοχών και η περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας.
Οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί, ωστόσο, δεν εξελίσσονται εν κενώ. Συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που εκφράζει η Γερμανία για τον ελληνικό εναέριο χώρο. Το θέμα επεσήμανε στη Βουλή η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Β. Νικολαΐδου αναφερόμενη σε επιστολή που φέρεται να απέστειλε η γερμανική πρεσβεία στην Αθήνα προς την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και το υπουργείο Μεταφορών.