Σελίδες ΕΙΚΟΝΕΣ

Το νέο απόκτημα της Υ.Π.Α

Το νέο απόκτημα της Υ.Π.Α

Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

Από πού θα βγάλουν τα κέρδη


Παρ' ότι πανάκριβο, το αεροδρόμιο των Σπάτων, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, κατάφερε να είναι βιώσιμο επειδή πέτυχε τα έσοδά του να προέρχονται κατά 50% από τα διάφορα τέλη χρήσης και κατά 50% από εμπορικές χρήσεις.
Σημαντική ένεση αποτελεί και το γεγονός ότι, παρ' ότι ανήκει κατά 45% σε ιδιώτες (Hochtief, οικογένεια Κοπελούζου), εισπτάττει το 71% του σπατόσημου που πληρώνουν όσοι αναχωρούν από το αεροδρόμιο.
Τα υψηλά έσοδα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» από εμπορικές χρήσεις, όμως, βασίστηκαν στο γεγονός ότι ανέπτυξε μια ολόκληρη «πόλη» με γιγαντιαία καταστήματα λιανικής πώλησης. Εμπορικά κέντρα, τα οποία μέχρι τότε δεν υπήρχαν στην Αθήνα.
Αντίθετα, υποστηρίζουν γνώστες της αεροδρομιακής αγοράς, σχεδόν σε κανένα από τα μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που σχεδιάζεται να δοθούν σε ιδιώτες, δεν υπάρχει η δυνατότητα να αναπτυχθούν εμπορικά κέντρα, καθώς η προσδοκώμενη πελατεία δεν είναι τέτοια που να μπορεί να προσελκύσει ιδιωτικά κεφάλαια. Μόνη εξαίρεση το Καστέλι, στο οποίο σχεδιάζεται να παραχωρηθεί στους ιδιώτες και η εκμετάλλευση των εκτάσεων του σημερινού αεροδρομίου Ηρακλείου ή μέρος της.
Ετσι, στελέχη της αγοράς θεωρούν ότι οι ιδιώτες που θα αναλάβουν αεροδρόμια θα έχουν πρακτικά δύο δρόμους για να βγάλουν κέρδη: είτε να αυξήσουν τα τέλη, είτε να ζητήσουν (σε δεύτερο χρόνο) επιδότηση από το Δημόσιο για να τα λειτουργήσουν. Ετσι, παραμένει ανοιχτό αν η κυβέρνηση θα θελήσει να τους προσφέρει πρόσθετα «μπόνους».
Από τα υπάρχοντα στοιχεία πάντως προκύπτει ότι κατά την τελευταία δεκαπενταετία τα έσοδα των δέκα μεγαλύτερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας δεν ξεπέρασαν τα 1,5 δισ. ευρώ. Από το 1993 μέχρι το 2007 τα συνολικά έσοδα στο αεροδρόμιο Ηρακλείου ήταν 470 εκατ. ευρώ, στη Ρόδο 305, στη Θεσσαλονίκη 304, στα Χανιά 115, τη Ζάκυνθο 83, στη Σάμο 41 και στη Μυτιλήνη 34 εκατ. ευρώ.
Ενα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, το «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, έχει ετήσια έσοδα 38 εκατ. ευρώ από τέλη και ακίνητα που μισθώνει σε τρίτους. Κι αυτό παρ' ότι είναι ελκυστικό επειδή είναι φθηνό λόγω χαμηλών τελών και το προτιμούν οι αεροπορικές εταιρείες για να εφοδιάζονται με καύσιμα. Με βάση αυτό το παράδειγμα, παράγοντες της αγοράς αναρωτιούνται πώς θα βγάλουν κέρδη οι ιδιώτες αν δεν αυξήσουν τα τέλη χρήσης.