Σελίδες ΕΙΚΟΝΕΣ

Το νέο απόκτημα της Υ.Π.Α

Το νέο απόκτημα της Υ.Π.Α

Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

Η χρυσή προίκα που διεκδικούν οι ιδιώτες

Το μέγεθος και η αξία του «φιλέτου» των αερομεταφορών, που ετοιμάζεται να παραχωρήσει η κυβέρνηση στους ιδιώτες, είναι εντυπωσιακά.
Ο ελληνικός εναέριος χώρος είναι ο πέμπτος στην Ευρώπη με βάση τη συχνότητα διέλευσης αεροπλάνων. Παρά τα πολύ φθηνά τέλη υπέρπτησης, τα έσοδα της ΥΠΑ από τα αεροπλάνα που χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο της φθάνουν τα 175 εκατ. ευρώ το χρόνο (στοιχεία 2009). Τα έσοδα, μάλιστα, ήταν αυξημένα το 2010 καθώς, παρά την κρίση, καταγράφηκε αύξηση στις διελεύσεις αεροσκαφών 9,5% στην Ελλάδα.
Τα έσοδα της ΥΠΑ, πάντως, προέρχονται από τρεις πηγές και συνολικά ξεπερνούν τα 450 εκατ. ευρώ το χρόνο. Εκτός των 175 εκατ. ευρώ από τέλη υπέρπτησης, εισπράττει 180 εκατ. ευρώ το χρόνο από έσοδα των 39 αεροδρομίων που ελέγχει και 30 εκατ. ευρώ από κτίρια που νοικιάζει σε τρίτους.
Το επιχείρημα της κυβέρνησης, ότι τα 2 δισ. ευρώ που απαιτούνται για τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων μπορούν να προέλθουν μόνο από ιδιωτικά κεφάλαια, αντικρούεται από τους συνδικαλιστές της ΟΣΥΠΑ. Οι τελευταίοι υποστηρίζουν ότι η ΥΠΑ είναι σε θέση να επενδύσει 2 δισ. ευρώ σε μία δεκαετία για τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων, χωρίς το Δημόσιο να χρειαστεί να καταβάλει ούτε ένα ευρώ.
Η κυβερνητική επιχειρηματολογία καταρρίπτεται επιπλέον από το γεγονός ότι κάθε χρόνο το υπουργείο Οικονομικών εισπράττει 220 εκατ.ευρώ ως τέλος ανάπτυξης αεροδρομίων (το γνωστό σπατόσημο). Πρόκειται για ανταποδοτικό τέλος και κανονικά έπρεπε να χρησιμοποιείται μόνο για έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των αεροδρομίων.
Ωστόσο, το υπουργείο Οικονομικών χρησιμοποιεί τα έσοδα του σπατόσημου και της ΥΠΑ για να καλύπτει «τρύπες» του προϋπολογισμού.